Ga naar de inhoud

Meer klanten voor mijn bedrijf? Start met Social Selling

Social Selling

Iedere ondernemer op zijn of haar reis naar meer klanten ontkomt tegenwoordig niet aan het gebruik van Social Media. Maar hoe zet je dat in een B2B-markt in? LinkedIn is dan het eerste waar men aan denkt, en terecht. Alleen, een profiel en bedrijfspagina is niet voldoende, je moet er wel wat mee gaan doen. De technieken van Social Selling zijn dan ideaal om in te zetten. Zelf gebruik ik deze methode vanaf 2019 met succes. In deze blog over meer klanten voor mijn bedrijf leg ik uit wat Social Selling is en hoe jij het kunt gaan inzetten voor jouw bedrijf.

LinkedIn: Digitale kaartenbak of Commercieel Leadkanaal?

Tot voor kort werd LinkedIn door de meeste ondernemers gezien als digitale kaartenbak vol CV’s en waren er een paar pioniers die LinkedIn inzetten om business te genereren. Gelukkig zien tegenwoordig veel meer ondernemers het voordeel van die digitale kaartenbak in en ‘bewerken’ zij hun doelgroep via Social Selling.

Sociaal verkopen? Sorry, maar ik wil gewoon geld verdienen

Social Selling

Wellicht handig om eerst uit te leggen wat er met Social Selling bedoeld wordt. Je zou het als volgt kunnen omschrijven: ‘Alle acties die tot doel hebben via Social Media contact te leggen met (potentiële) klanten, waardevolle relaties op te bouwen en zo het verkoopproces te starten’. (bron: salesquest.nl)

Als je bovenstaande omschrijving goed bestudeert, komt het eigenlijk neer op hoe de meeste ondernemers al jaren zaken doen, echter met dit verschil dat dit nu via Social Media gaat. 

Dus koude acquisitie is verleden tijd?

Ik ga niet mee in de discussie dat koud bellen zijn langste tijd gehad heeft en dat Social Selling veel beter is, want dit kan echt per branche verschillen. Als jouw doelgroep niet heel erg actief is op Social Media, dan kunnen de resultaten van Social Selling tegenvallen en is het koud bellen van potentiële leads effectiever. Echter, je ziet wel dat bijna iedere professional tegenwoordig een LinkedIn profiel heeft en mensen ‘moe’ worden van al die call centers en account mangers die proberen hun waren te slijten.

Social Selling toepassen in LinkedIn? Bekijk het LinkedIn Trainingsaanbod van aan marketing

Know - Like - Trust factoren

Alle sociale media, dus ook LinkedIn, werken via de Know-Like-Trust-factoren.

Know

Know-fase in Social Selling

Klanten moeten jou eerst kennen en van jouw bestaan afweten.

Like

Like-fase in Social Selling

Klanten moeten jou gaan waarderen en leuk vinden.

Trust

Trust-fase in Social Selling

Ben je de eerste 2 fasen door dan zit je dicht tegen vertrouwen aan. En zonder vertrouwen, geen koop.

Als we dan kijken naar hoe er normaal zaken gedaan werd, en nog steeds gedaan wordt, dan komen die sterk overeen met de bovenstaande 3 factoren. In mijn ogen zijn het er eigenlijk 5, namelijk: Zien, Gezien worden, Delen, Verbinden en Zaken doen. 

De 5 stappen van Social Selling

Ja-maar

Ja, maar....

Natuurlijk, er zijn genoeg redenen te verzinnen om er niet aan te beginnen. ‘We hebben het druk zat’ – ‘Ik heb daar helemaal geen tijd voor’ – ‘Mijn verkopers moeten verkopen’ – ‘Dan heeft iedereen een super profiel en worden ze weggeplukt door de concurrent’ – ‘In onze business werkt het niet zo’ en ga zo maar door.

Allemaal waar….en bedenk dan dat kennis delen kosteloos is, je eerst aan tafel moet zitten om te kunnen verkopen, bijna iedereen die een leidinggevende baan heeft over een LinkedIn profiel beschikt, er altijd mensen weg zullen gaan en potentiële werknemers jouw bedrijf eerst online zullen screenen voor ze überhaupt reageren op een vacature……

4-1-1

Even terugkomend op het delen van jouw kennis en het posten van bijdragen. Ik krijg vaak de vraag of men alleen maar kennis moet delen of dat men af en toe ook iets anders mag plaatsen. Natuurlijk kan dat. Probeer eens 4-1-1. 4x delen van kennis, 1x iets persoonlijks en 1x commercieel (aanbieding, uitnodiging, promotie). En dan weer 4x delen van kennis, et cetera.

Zo hou je afwisseling in je bijdragen, vergroot je je autoriteit en zijn mensen bij die ene commerciële post eerder geneigd te reageren. 

Wil jij ook starten met Social Selling?

Heb ik je kunnen inspireren en wil je ook aan de slag met jouw plan voor meer klanten voor jouw bedrijf? Vul dan hieronder je gegevens in en ik neem zo snel mogelijk contact op met jou.